Veel gestelde vragen

Wellicht staat uw vraag op deze pagina. Klik dan op de betreffende vraag om het antwoord te kunnen zien.

Staat uw vraag er niet bij? Misschien dat deze wordt beantwoord in één van onze informatiefolders. Vindt u ook daar geen antwoord op uw vraag? Neem dan contact met ons op door op de oranje knop onderaan deze pagina te klikken.

Vragen over oogdruppels

Mag ik make-up dragen als ik oogdruppels gebruik?

Ja, als u oogdruppels gebruikt kunt u gewoon make-up of mascara gebruiken, met uitzondering van de eerste week na de (staar)operatie. Dan kunt u geen make-up of mascara gebruiken. De reden hiervoor is dat de make-up dan eventueel in uw wond terecht zou kunnen komen, wat kan leiden tot infecties of ontstekingen. Ook op de dag van de (laser)behandeling of (staar)operatie zelf mag u om deze reden geen make-up of mascara gebruiken. Ook gezichtscrème is dan af te raden.

Ik heb de Selektieve Laser Trabeculoplastie laserbehandeling (SLT) gehad en krijg nu een trekkerig gevoel in mijn oog of hoofdpijn. Wat moet ik doen?

Door de Pilocarpine druppel die u heeft gehad, is het goed mogelijk dat u last krijgt van deze bijwerkingen. Het effect duurt enkele uren en gaat vanzelf weer over. De Pilocarpine druppel maakt de Iris nauw, wat het trekkerige gevoel kan veroorzaken.

Vragen over staar/cataract operatie

Wanneer mag ik weer make-up gebruiken?

U mag op zijn vroegst pas na een week weer make-up gebruiken, tenzij uw arts anders adviseert. Op deze manier wordt voorkomen dat u make-up in uw wond krijgt, wat een ontsteking of infectie kan veroorzaken.

Mag ik zwemmen?

Nee, de eerste week mag u niet zwemmen in water waar ook anderen in zwemmen. De reden hiervoor is dat er dan vuil water in het oog terecht komt, wat de kans op infecties vergroot. Openbare zwembaden of de zee zijn daarom ten zeerste af te raden. U mag natuurlijk wel gewoon thuis in bad, maar wees voorzichtig met zeep en shampoo.

Mag ik douchen?

Ja, na een staaroperatie mag u gewoon douchen. Probeer er wel op te letten dat u geen shampoo in het oog krijgt. Mocht dit toch gebeuren, doe dan een extra oogdruppel in het oog om deze uit te spoelen.

Mag ik fietsen?

Let erop dat u, wanneer u gaat fietsen, een beschermende (zonne)bril draagt om te voorkomen dat er vuil of insecten in het oog komen. Mocht dit toch gebeuren, doe dan een druppel in het oog om het vuil of beestje uit te spoelen.

Mag ik in de sauna?

Ja, dit is geen probleem.

Mag ik onder de zonnebank?

Ja, u kunt, mits uw oog is afgedekt, gewoon onder de zonnebank.

Mag ik autorijden?

Na de operatie mag u niet zelf autorijden. Voor meer informatie over rijgeschiktheid kunt u terecht op de website van het CBR.

Mag ik televisie kijken?

Ja, u mag gewoon televisie kijken. Houd er echter wel rekening mee dat de bril nog niet op goede sterkte is, waardoor het televisiekijken niet gemakkelijk zal gaan.

Mag ik lezen na de operatie?

Ja, u mag gewoon lezen kijken. Houd er echter wel rekening mee dat dit niet moeiteloos zal gaan, omdat u nog wat wazig kunt zien.

Mag ik bukken en tillen na een staaroperatie?

Ja, na een staaroperatie bij Opsis Oogziekenhuis kunt u gewoon bukken en tillen.

Mijn oog traant of heeft een zandkorrel-gevoel. Is dit normaal?

Ja, in de eerste weken tot maanden kunt u last hebben van tranende ogen of het gevoel dat er een zandkorrel in uw oog zit. Dit is normaal. Over het algemeen gebeurt dit vooral wanneer u bent gestopt met de oogdruppels, omdat de bacterieflora in het oog zich herstelt. Dit geeft een tijdelijke overlast van roodheid en een branderig gevoel. U kunt dit gevoel verminderen door uw ooglid (dus met uw ogen gesloten) te poetsen met heet water en een beetje babyshampoo.

Ik zie wazig. Is dit normaal?

Ja. Kort na de operatie kan het hoornvlies nog wat troebel zijn, waardoor uw zicht wazig wordt. Meestal trekt dit na een week weer bij. Bovendien is uw oude bril na de behandeling niet meer op de juiste sterkte.

Wanneer mag ik weer gaan werken?

In principe kunt u meteen na de behandeling weer aan het werk. Uw werkgever zal hierover samen met uw bedrijfsarts beslissen.

Wanneer mag ik weer vliegen?

Direct na de operatie mag u weer als passagier in een vliegtuig vliegen.

Ik zie nog kringen op kaarsen of lampen. Is dit normaal?

Ja, in de eerste weken na de behandeling is dit normaal. Het hoort bij de gewenning.

Heeft een staaroperatie met laser voordelen?

Nee, een staaroperatie met laser duurt langer, heeft meer risico op uitscheuren van de kapselzak waardoor een vitrectomie nodig is en de lens niet goed komt te zitten. Bovendien moet u er zelf voor bijbetalen, zonder dat het zicht na afloop beter is. Daarom doen wij onze operatie met ultrageluid, waarbij de lens verdampt wordt, en vervolgens uitgespoeld.

Vragen na ooglidcorrectie en chalazion

Hoe lang duurt het voordat de blauw-rode verkleuring wegtrekt?

Over het algemeen zal deze verkleuring binnen twee weken na de behandeling verdwenen zijn. Zelden komt het voor dat dit enkele maanden duurt. Mocht dit bij u het geval zijn, hoeft u zich geen zorgen te maken: het is niet gevaarlijk.

Er lekt rood vocht of bloed uit de wondjes. Is dit normaal?

In de eerste week na de behandeling kan er nog wat wond- of lymfvocht uit de wondjes lekken. Dit is normaal.

Mag ik weer sporten?

Ja, in principe mag u de dag na de behandeling weer sporten. Mocht het door de beweging gaan bloeden, druk er dan gedurende vijf minuten een schone zakdoek op. Indien het bloeden niet stopt, kunt u contact opnemen met uw oogarts.

Vragen over afspraken

Wat zijn jullie wachttijden?

Bij Opsis Oogziekenhuis streven wij ernaar om de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Voor een actueel overzicht van onze wachttijden, verwijzen wij u naar onze wachttijdenpagina.

Wat moet ik doen bij verhindering?

Indien u verhinderd bent en niet bij de afspraak aanwezig kunt zijn, kunt u contact opnemen met onze praktijk om de afspraak af te zeggen of te verplaatsen. Dit kunt u zowel telefonisch als via de website doen. Ga hiervoor naar onze contactpagina.

Wij verzoeken u dringend uw afspraak minimaal 24 uur van te voren af te zeggen of te verplaatsen. Wanneer u dit niet doet, zijn wij genoodzaakt hier kosten voor in rekening te brengen.

Wat moet ik meenemen wanneer ik een afspraak heb?

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, vragen wij u bij iedere afspraak mee te nemen:

  • Geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart, paspoort, rijbewijs of vreemdelingendocument);
    let op: in de zorg geldt de legitimatieplicht voor iedereen, dus ook voor degenen die nog geen 14 jaar zijn.
  • Gegevens van uw zorgverzekeraar (pasje of inschrijvingsbewijs);
  • Een zonnebril;
    een zonnebril helpt u om fel licht te kunnen verdragen wanneer uw ogen zijn gedruppeld.
  • Uw laatst aangemeten (reserve)bril of contactlenzendoosje met vloeistof;
  • Een begeleider;
    twee mensen horen en onthouden meer dan één.
  • Actueel medicatieoverzicht;
    in principe hoeft u deze alleen mee te nemen naar uw eerste afspraak. Bent u al vaker bij ons geweest maar hebben er zich wijzigingen voorgedaan in uw medicatie? Dan vragen wij u een nieuw overzicht mee te nemen.
  • Verwijsbrief (alleen wanneer één van onze medewerkers u daar specifiek om heeft gevraagd).
Op mijn verwijsbrief staat de naam van een andere oogarts of ziekenhuis. Kan ik toch bij jullie terecht?

Ja, dat kan. U heeft namelijk vrije artsenkeuze, wat betekent dat u zelf mag beslissen waar u het liefste geholpen wordt. Daarom is het ook mogelijk om met een verwijsbrief waar een andere oogarts of ziekenhuis op vermeld staat, een afspraak bij Opsis te maken.

Vragen na intravitreale injectie

Mijn oog is nog rood en gezwollen. Is dit normaal?

Soms wordt de intravitreale injectie gecombineerd met een sub-conjunctivale injectie, waardoor het oog langer rood en gezwollen blijft. U hoeft zich geen zorgen te maken, na uiterlijk een week zal dit over zijn.

Vragen over facturatie en kosten

Hoe zit het met de kosten van zorg bij Opsis?

U kunt uw zorgnota’s terugvinden op de website van uw zorgverzekeraar. Bovendien geven ziekenhuizen en Zorgverzekeraars Nederland op www.dezorgnota.nl/ uitleg aan patiënten en verzekerden over de inhoud van de zorgnota. De informatie op deze site is gebaseerd op regelgeving van de overheid en de Nederlandse Zorgautoriteit. Staat uw vraag er niet tussen of wenst u extra uitleg, dan kunt u contact opnemen met uw eigen zorgverzekeraar.

Hoe komt uw factuur tot stand?

De Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) heeft de route van ziekenhuisbezoek tot factuur in beeld gebracht. In een animatiefilm en op een informatiekaart legt de NZa uit hoe declaraties in ziekenhuizen werken: wat registreren artsen? En hoe wordt dat uiteindelijk een factuur?

De NZa: “Wie naar Opsis Oogziekenhuis gaat, krijgt zorg: van een onderzoek door de arts tot een Optical Cohernce Tomografie scan. Maar Opsis Oogziekenhuis rekent deze niet apart af. Zij komen in één pakketje aan zorg, een zogenaamd DBC-zorgproduct, op de rekening.” Op uw factuur treft u de afkorting DBC aan: zo noemen wij een zorgproduct. De afkorting staat voor Diagnose Behandel Combinatie.

Alle ziekenhuizen factureren sinds 2012 met deze (door de overheid verplicht vastgestelde) set gestandaardiseerde – en dus vast omschreven – zorgproducten. Eén zorgproduct omvat het gehele proces van de behandeling in het Opsis Oogziekenhuis. Hierbij is het niet noodzakelijk dat u als patiënt dit hele traject zelf ook doorlopen hebt: ook al geldt voor u maar een gedeelte van het proces, Opsis Oogziekenhuis moet toch dit vastgestelde zorgproduct in rekening brengen.

Wat is de prijs van het zorgproduct dat ik afneem?

U ontvangt tegenwoordig een factuur voor één zorgproduct en niet meer voor afzonderlijke medische verrichtingen. Elk zorgproduct heeft een standaardprijs. Bij alle patiënten van één zorgproduct wordt dezelfde (gemiddelde) prijs gefactureerd, ook bij patiënten die minder of juist meer behandelingen afnemen binnen een zorgproduct.

Ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben gezamenlijk de prijzen van zorgproducten afgesproken en contractueel vastgelegd. U betaalt voor één zorgproduct per zorgtraject, en niet meer een prijs voor de afzonderlijke uitgevoerde medische verrichtingen.

Hoe bepaalt Opsis mijn zorgproduct?

De verrichtingscodes van alle behandelingen en onderzoeken die u ondergaat, worden naar een gecertificeerde landelijke database gestuurd. Afhankelijk van de combinatie van deze gegevensset wordt een passend zorgproduct afgeleid. Dit product wordt dan in rekening gebracht. U krijgt dus altijd een factuur voor een standaardproduct.

Ik ben kort behandeld maar ik ontvang toch een hoge rekening. Hoe kan dat?

Elk zorgproduct heeft een standaardprijs. Deze prijs is gebaseerd op de totale behandeling behorende bij een zorgproduct. Omdat niet alle patiënten het hele zorgproces die bij dit zorgproduct hoort hoeven doorlopen, is er landelijk gekozen voor een gemiddelde prijs van alle zorgtrajecten die patiënten met dezelfde diagnose en behandeling hebben ondergaan. Er zijn dus patiënten die minder zorg nodig hebben in een behandeltraject dan gemiddeld en er zijn patiënten die meer zorg nodig hebben. Voor alle patiënten binnen één zorgproduct moet dezelfde prijs worden gefactureerd. De prijzen hebben ziekenhuizen en zorgverzekeraars gezamenlijk afgesproken en contractueel vastgelegd.

Uit bovenstaande kunt u al afleiden dat de hoogte van een factuur niet wordt beïnvloed door de tijd die nodig is voor de diagnose of om de behandeling uit te voeren. Het kan dus voorkomen dat u slechts beperkte tijd bent gezien door een zorgverlener bij Opsis en hier toch de standaardprijs behorende bij het desbetreffende zorgproduct voor ontvangt. Landelijke regelgeving bij de facturering van zorgverlening is dat het type behandeling bepalend is voor de hoogte van de factuur.

Kunnen jullie mij vooraf alle kosten van mijn behandeling vertellen?

Wij kunnen niet altijd vooraf inschatten wat de kosten van uw behandeling zullen zijn. Tijdens de behandeling kunnen er namelijk extra behandelingen of onderzoeken worden uitgevoerd, waardoor de totale zorg mogelijk duurder wordt. Daarom kan pas vaak na uw behandeling worden vastgesteld welk zorgproduct wordt geregistreerd en welk bedrag hiervoor in rekening wordt gebracht.

De codes van alle behandelingen en onderzoeken die u ondergaat, worden naar een landelijke database gestuurd. Afhankelijk van de combinatie van deze codes wordt een passend zorgproduct uit de database geregistreerd. Dit product wordt dan in rekening gebracht. De prijsopgave is daarom altijd onder voorbehoud.

Op basis van welke datum krijg ik een factuur?

Wij rekenen aan u als patiënt of aan de zorgverzekeraar de prijs die op de datum van uw eerste bezoek in de prijslijst staat.

Ontvang ik de factuur pas na het afsluiten van een behandelperiode?

Ieder zorgtraject heeft een standaard looptijd van 42, 90 of 120 dagen. Alle zorgactiviteiten in deze periode vallen binnen hetzelfde product. Na deze looptijd wordt uw zorgtraject afgesloten. De einddatum hoeft daarom niet altijd de laatste dag van uw behandeling te zijn. Ook wanneer u maar één keer bent geweest is het mogelijk dat de factuur een behandelperiode omvat.

De behandeldatum op de ziekenhuisfactuur komt niet overeen met de datum van het ziekenhuisbezoek. Gaat er iets fout?

Dit kan inderdaad voorkomen. Een DBC wordt geopend op het moment dat het eerste contact heeft plaatsgevonden. Voor de DBC’s zijn landelijk vaste afsluitmomenten van het traject vastgesteld. Indien de behandeling op dat moment nog niet is afgerond, wordt er een vervolgtraject gestart. De startdatum van dit vervolgtraject komt meestal niet overeen met een daadwerkelijk bezoek aan het ziekenhuis.

Hoe werkt facturatie bij een chronische aandoening?

Bij patiënten met een chronische aandoening worden voor een behandeling in de loop der jaren meerdere zorgproducten geregistreerd gefactureerd. Dit gebeurt volgens

Complimenten, feedback en klachten

Hoe kan ik complimenten, feedback of klachten over Opsis doorgeven?

Het is voor ons van groot belang om te weten wat patiënten van onze diensten vinden en hoe wij deze verder kunnen verbeteren. Het is prettig om te horen wat goed gaat of wat we juist zouden kunnen verbeteren. Ook als iets totaal anders is gelopen als u had gehoopt, horen we dit graag. Voor meer informatie over de procedure met betrekking tot complimenten, feedback en klachten, verwijzen wij naar onze informatiefolder.

Vragen over uw medisch dossier

Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

Indien u uw medisch dossier wenst op te vragen, kunt u hiervoor schriftelijk een aanvraag indienen door onderstaand formulier volledig in te vullen. Dit formulier kunt u per e-mail of per post aan Opsis toezenden. Let op: uitsluitend volledig ingevulde formulieren worden in behandeling genomen. Wanneer wij het formulier hebben ontvangen, zult u hiervan een bevestiging ontvangen. Vanaf dat moment kan het tot vier weken duren tot u uw medisch dossier kunt afhalen. Wij geven het medisch dossier uitsluitend mee op vertoon van een geldig legitimatiebewijs. Bij uitzondering, bijvoorbeeld omdat u zelf niet in staat bent het medisch dossier op te komen halen, kunt u het medisch dossier laten opsturen. In dat geval vragen wij u een kopie van uw legitimatiebewijs met de aanvraag mee te zenden. Op deze manier weten wij zeker dat het dossier bij de juiste persoon terechtkomt.

Alleen wanneer u een gemachtigde het dossier wilt laten opvragen, dient ook het tweede formulier te worden ingevuld. In dat geval vragen wij u, ongeacht of de gemachtigde het dossier komt ophalen of dat deze verzonden wordt, een kopie van uw legitimatiebewijs mee te zenden.

Het formulier ‘Opvraag medisch dossier’, inclusief het machtigingsformulier, kunt u hier downloaden.

Vragen over onze vestigingen

Waar is Opsis gevestigd?

Opsis Oogziekenhuis heeft twee vestigingen, te weten in Amstelveen en Mijdrecht:

Poli- en operatiecomplex                             Locatie Ronde Venen
Opsis Oogziekenhuis                                       Opsis Oogziekenhuis
Westelijk Halfrond 105                                    Bozenhoven 99
1183 HR Amstelveen                                       3641 AD Mijdrecht
Routebeschrijving                                            Routebeschrijving

Onze contactgegevens vind u hier.

Hoe zit het met de vestiging op Texel?

Met pijn in het hart heeft Opsis haar deuren op Texel per 9 september 2016 gesloten. Voor meer informatie kunt u het persbericht raadplegen.

Staat uw vraag er niet tussen?