Veelgestelde Vragen

Klik op de betreffende vraag om het antwoord te zien

Wat zijn jullie wachttijden?

Bij Opsis Oogziekenhuis streven wij ernaar om de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Voor een actueel overzicht van onze wachttijden, verwijzen wij u door naar onze Wachttijden.

Hoe verloopt mijn eerste afspraak?

Uw eerste afspraak bij een oogarts kan spannend zijn. Daarom leggen wij u uit hoe de afspraak zal gaan verlopen.

U meldt zich bij de balie van Opsis. Hier wordt u ontvangen door één van onze medewerkers, wie met u een aantal gegevens controleert. Ook wordt gevraagd of u er akkoord mee bent dat wij een foto maken voor in uw medisch dossier. Hierdoor hoeft u zich niet continu te legitimeren wanneer u bij ons bent. U mag dit weigeren. Vervolgens zal de medewerker twee oogmetingen bij u verrichten. De eerste oogmeting is om een inschatting van uw oogsterkte maken. De tweede oogmeting meet de oogdruk door luchtpufjes in het oog te blazen. Dit kan als vervelend worden ervaren.

Na de voormetingen neemt u plaats in de wachtkamer. Hier zal de ondersteuner van de arts u ophalen voor een gesprek waarbij hij of zij u vragen stelt over uw medische voorgeschiedenis en de specifieke oogklachten. Daarnaast voert de ondersteuner eventueel enkele oogmetingen uit. Eventueel worden bovendien oogdruppels in uw ogen gedruppeld. Deze oogdruppels verwijden de pupillen, waardoor het zicht enkele uren wazig wordt. Om deze reden raden wij het ten zeerste af om na afloop van de afspraak zelfstandig met de auto terug te rijden.

Na het toedienen van de oogdruppels neemt u weer plaats in de wachtkamer. Hier kunnen de oogdruppels inwerken. Wanneer de oogdruppels zijn ingewerkt, ongeveer na dertig minuten, wordt u geroepen door de oogarts. Hij of zij zal op basis van hetgeen dat de ondersteuner heeft onderzocht, nog enkele vragen aan u stellen. Bovendien worden er eventueel aanvullende oogmetingen uitgevoerd.

Aan het einde van het consult stelt de arts een behandelplan op. Indien een behandeling of vervolgafspraak noodzakelijk blijkt, kunt u hiervoor terecht aan de balie.

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, vragen wij u naar de afspraak mee te nemen:

  • Een verwijsbrief;
    Indien wij de verwijsbrief reeds digitaal van de huisarts hebben ontvangen, hoeft u deze niet nogmaals mee te nemen
  • Een geldig legitimatiebewijs, zoals een identiteitskaart, paspoort, rijbewijs of verblijfsvergunning;
    Let op: in de zorg geldt de legitimatieplicht voor iedereen, dus óók voor degenen die nog geen 14 jaar zijn
  • Indien van toepassing: een actueel medicatieoverzicht;
  • Een zonnebril;
    Na toediening van de oogdruppels bent u extra gevoelig voor licht. Een zonnebril kan dan verlichting geven
  • Uw laatst aangemeten bril;
  • Contactlenzendoosje met vloeistof.
    Voor het onderzoek dient u uw lenzen uit te doen

Geen stel ogen is het zelfde. Om deze reden kan het dan ook voorkomen dat uw afspraak anders verloopt dan hierboven is beschreven.

Wat moet ik doen bij verhindering?

Indien u verhinderd bent en niet bij de afspraak aanwezig kunt zijn, kunt u contact opnemen met onze praktijk om de afspraak af te zeggen of te verplaatsen. Dit kunt u zowel telefonisch als via de website doen. Ga hiervoor naar onze contactpagina.

Wij verzoeken u dringend uw afspraak minimaal 24 uur van te voren af te zeggen of te verplaatsen. Wanneer u dit niet doet, zijn wij genoodzaakt hier kosten voor in rekening te brengen.

Op mijn verwijsbrief staat de naam van een andere oogarts of ziekenhuis. Kan ik toch bij jullie terecht?

Ja, dat kan. U heeft namelijk vrije artsenkeuze, wat betekent dat u zelf mag beslissen waar u het liefste geholpen wordt. Daarom is het ook mogelijk om met een verwijsbrief waar een andere oogarts of ziekenhuis op vermeld staat, een afspraak bij Opsis te maken.

Moet ik mijn contactlenzen uit doen voor een afspraak?

Tijdens onderzoeken en behandelingen moeten de lenzen bijna altijd uit. Neem daarom altijd een contactlenzendoosje en vloeistof mee. Wij hebben zelf geen vloeistof voor u. Houd er bovendien rekening mee dat de lenzen pas vaak na een dag weer in mogen.

Ik heb een opmerking of klacht, wat moet ik doen?

Voor een organisatie als Opsis is het van groot belang om te weten wat patiënten van onze diensten vinden en hoe wij deze verder zouden kunnen verbeteren. Het is daarom prettig om te horen wat goed gaat, wat we zouden kunnen verbeteren en ook vernemen we het graag als iets helemaal niet zo is gelopen als u had gehoopt. Hoe u dat het best aan ons kunt laten weten, leest u in deze informatiefolder.

Heeft u inhoudelijke vragen over de behandelingen?

Lees dan onze behandelfolders door of kijk op de pagina met inhoudelijke vragen.

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Neem dan contact met ons op.

Wilt u een afspraak maken?

of bel 088 664 9674